O Raju i Putu

(Jednog dana učenik musliman je obavestio Učitelja da ga je neki njegov prijatelj prekorevao što ostaje sa Njim i podrugljivo mu naveo jednu strofu Maulana Đalaludina Rumija, čiji je smisao da je dosegnuti raj sledeći suseda, zapravo jednako odlasku u pakao. Zato je Učitelj izrekao sledeću besedu.)

Tvoj prijatelj je sasvim ispravno protumačio Maulaninu strofu i svim srcem se slažem sa pesnikovim mišljenjem. Čovek treba da zaradi raj sopstvenim trudom, to jest da ga zasluži. Raj ne bi trebalo da se dobije uz nečiju pomoć ili potporu. Otići u raj ako to ne zaslužujete, samo uz nečiju pomoć ili milost, bez sumnje, ne samo da je jednako već je i gore od gorućeg pakla. Shodno tome, ako se tvoj prijatelj zadržao u granicama ovog tumačenja, bio je sasvim u pravu. Ako je, me|utim, njegova namera bila da te ismeje ili ti se naruga zato što slediš mene, samo je napravio budalu od sebe. Trebalo je da mu kažeš da tebe uopšte ne zanima pitanje raja ili pakla, jer si sebe posvetio meni i time si se izdigao iznad svega toga. Trebalo je da navedeš pesnikov stih u kome se kaže da onima koji su prosjaci pred vratima Savršenog Učitelja, ne treba ni raj ni pakao. Zar ti ja ne nudim očekivanje nečeg daleko uzvišenijeg od sna o raju? Sledeći mene doći ćeš do razumevanja Istine i dokučićeš tajnu univerzuma. Skoro je nemoguće da bilo ko stekne to znanje, bez pomoći Muršida ili Savršenog Učitelja. Hafiz kaže, “Bez vo|stva Muršida ne stupaj na put ljubavi: stotinama puta sam padao, dok sam to činio uz sopstvenu pomoć.”  I sam Maulana Rumi kaže: “Sveštenik Rumi nikada ne bi postao savršen, da nije bio rob Šams Tabreza.” Hafiz tako|e kaže, “Pošto želim svog Voljenog u oba sveta, šta mi znače raj ili pakao i hurije i robovi u njima?”

Tvoj prijatelj ne poznaje sopstveni um. Reći da će Prorok Arabije odvesti sve muslimane u raj je tako niskog ranga da se ne da opisati. On kaže da čovek mora da zasluži raj, a istovremeno veruje da će ga njegov Prorok odvesti u raj, čak iako za njega nije spreman. Njegov slučaj je beznadežan.

Meherova poruka : Vol. II, Br. 10, oktobar 1930., str. 3-4.