O Čaitanji

Atman : Sebstvo : Puruša

Čaitanja : Razmišljanje : Um

Prana : Energija

Akaša : Materija

Điva ima dva sredstva za spoznaju sanskara, Pranu i Akašu. Dok spoznaje sanskare, ona ne spoznaje Sebstvo, pošto svesnost koristi za doživljavanje sanskara preko suptilnih i grubih formi, koje su posledica Prane i Akaše. Kada ostvari Sebstvo, điva ne doživljava sanskare i prirodno je da Prana i Akaša, dva tela i dva sveta, nestaju a ostaje samo svesnost Sebstva.

Kada doživljava univerzum,  tj., kada ima lažnu svesnost, Atman zapravo igra ulogu đive; a ulogu Šive igra kada ostvaruje sebe, tj., kada ima istinsku svesnost.

Atman je u svojoj čistoj formi (Sat) nesvestan, dok je kao điva ili Šiva potpuno svestan.

Atman počinje da dobija Čaintanju sa početkom organske evolucije. Stanje kamena sadrži najmanju količinu Čaitanje i svesnosti. Čaitanja i svesnost se sve više ispoljavaju u biljkama i životinjama, da bi u ljudskoj formi, koja je i najviša, postale savršene. Kod životinja Čaitanja nije ništa drugo nego instinkt, a kod ljudi je intelekt. Kod duhovno naprednih osoba to je nadahnuće, a kod savršenih se stapa sa Atmanom i to znači Samo-ostvarenje. Svesnost i Čaitanja su jedno, kako na samom početku, tako i na samom kraju,  dok su u među-stadijumima jasno odvojeni i predstavljeni u dva različita vida. Sve dok se sanskare ne izbrišu, Čaitanja koristi svesnost samo za doživljavanje sanskara. Kada se one izbrišu, postiže se prava svesnost i Čaitanja ostvaruje beskonačnost Atmana.

Tako vidimo da je Atman, tj. Stvarnost, u pozadini trojstva: Čaitanja, svesnost i telo.

Meherova poruka: Vol. II, No. 8, avgust 1930., str. 2-3.